reklama

Čo sú to preležaniny?

Nedávno som čítala blog http://janaporubska.blog.sme.sk/c/182530/Prelezaniny.html. Vidím, že téma preležanín nie je až taká veľká neznáma.  Ja som o nich dokopy nič nevedela. Celkom ma to zaujalo, a tak som si vyhľadala informácie na internete. A musím priznať, že som ostala šokovaná a priam až vystrašená.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu
(zdroj: www.linet.com)

S narastajúcim vekom vzrastá množstvo chorôb, ktoré nás trápia. Pomyslenie na to, že našu mamu, otca alebo iného príbuzného by choroba navyše pripútala na lôžko, je desivá. Bohužiaľ, často nemáme na výber. Ako by to nestačilo, ľudí, ktorí sú odkázaní na lôžko, často trápia následky imobility. Z tých fyzických sú najhoršími preležaniny.

Objavenie preležanín (dekubitov) sa stáva takmer pravidlom u ležiacich pacientov. Toto ochorenie ostáva napriek pokroku v medicíne stále vážnym problémom. Vyžaduje si náročnú starostlivosť, liečba trvá mesiace a človek pri nich nevýslovne trpí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dekubitus (preležanina) je lokálne postihnutie kože, ktorého príčinou je porucha prekrvenia tkaniva (mikrocirkulácie) v dôsledku zvýšeného tlaku v tkanivách, imobility a zlého stavu pacienta. Pri nadmernej intenzite tlaku v mieste styku podložky s kožou dôjde k zástave cirkulácie krvi v kapilárach a postupnému odumieraniu buniek v tkanive. (http://www.linet.cz/zdravotnicka-technika/o-spolecnosti/casopis-komfort/komfort-4-2004/26843/fakta-o-dekubitech)

Prvým príznakom, ktorý nemožno podceňovať, je začervenanie pokožky. Pacient si môže sťažovať na bolestivosť miesta, pálenie alebo tŕpnutie. V ďalších štádiách sa tvoria pľuzgiere a postupne odumiera pokožka a svaly. V najťažších štádiách preležanín môže byť postihnutá i kosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak sa z bezvýznamnej modriny môže stať hnisajúca rana, otvorená, v ktorej dokonca môže byť viditeľná aj kosť. Nepríjemné na pohľad, bolestivé na dotyk, a ešte horšie na ošetrovanie. Keď sa už raz preležaniny objavia, trvá skutočne dlho, kým sa ich človek zbaví.

Tak ako inde však platí, že najlepšou liečbou je prevencia. Efektívnou prevenciu možno dekubitom predchádzať až v 95 % prípadoch. Najdôležitejšie je ležiacim pacientom čo najviac pohybovať, meniť polohy, otáčať ho, cvičiť s ním a kritické miesta masírovať. Ďalšou pomocou sú antidekubitné matrace, ktoré značne znižujú námahu, ktorá musí byť pri liečbe vynaložená. Vlastnosti, ktoré ponúkajú aktívne antidekubitné matrace sú vhodné pri liečbe dekubitov najvyšších stupňov. Hlavným princípom je odľahčenie časti tela a obnovenie prekrvenia. Aktívne systémy, na rozdiel od pasívnych matracov, výrazne zefektívňujú prevenciu a podporujú liečbu dekubitov. Podporujú totiž obnovu dostatočného prekrvovania tkanív. To je najdôležitejšia podmienka efektívnej obrany proti vzniku a progresii dekubitov (http://compex.zdravie-sk.eu/dekubity-prelezaniny.php).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je ťažké vyjadriť svoj vlastný názor na niečo, o čom ste len čítali ale nevideli to na vlastné oči. V tomto prípade však poviem, že som rada, že som to na vlastné oči nevidela ani nezažila. Preležaniny sú veľmi zákerná a nepríjemná choroba. Stačili mi obrázky, ktoré som videla pri čítaní článkov. Ľudia, ktorí sa starajú o imobilných pacientov, musia mať naozaj silné presvedčenie, ich povolanie je vlastne poslanie. Neustále polohovanie, masírovanie, sledovanie zmien, otáčanie, krémovanie... A oni nestrácajú vieru vo vyliečenie. Obdivujem ich a držím im palce, všetkým ktorí sa starajú o chorých a nevládnych. Želám Vám veľa síl do boja a veľa optimizmu.

Katarina Magulová

Katarina Magulová

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Asi som sa narodila, aby som stála pri ľuďoch ktorí ma potrebujú. Som veľmi rada, keď má niekto z mojej práce radosť a dobrý pocit. Zoznam autorových rubrík:  HumanitaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu